moto-pasja.pl – portal motoryzacyjny – newsy, opinie, testy
Dziel z nami pasje !!!

 
 


Newsy

20 listopada 2019
 

40 lat Volkswagena Buggy!!

Zobacz więcej artykułów, które dodał »
Dodał: Piotrek
Tagi: ,
VW Buggy

Ponad 40-letnia idea buggy przeżywa dziś swój renesans w nowoczesnej interpretacji. Na tegorocznym salonie samochodowym IAA jedną z gwiazd był oblegany przez gości targowych buggy up! ? wariant nowego Volkswagena up!

Na początku lat 60-tych Amerykanie stworzyli buggy – samochód, który miał sprawiać szczególną przyjemność z jazdy, niezbędny dodatek do beztroskiego stylu życia. W buggy najlepiej można poczuć słońce na skórze i wiatr we włosach. Ponieważ rama podwozia Garbusa doskonale nadawała się do realizacji alternatywnych koncepcji nadwozia, na jego bazie powstawały liczne samochody plażowe.

Ówczesny sposób na sukces to używany Garbus ze zdjętym nadwoziem, zastąpionym możliwie lekką, otwartą nadbudową wykonaną jak łodzie, z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym (GFK). Wiele buggy powstało na skróconym podwoziu Garbusa, z którego w zależności od nadbudowy odcinano od 30 do 40 centymetrów. Dla optymalnej trakcji na luźnym podłożu felgi napędzanej tylnej osi były spawane, aby uzyskać maksymalną szerokość i możliwość nałożenia dużych opon. W większości buggy były pozbawione dachu, a niektóre wersje miały możliwość przypięcia brezentu do konstrukcji.

Idea ?rekreacyjnego buggy? opierała się na Dune Buggy i Baja Buggy, które w USA brały udział w sportowych wyścigach na piaszczystym podłożu. Jednak podstawę dalszego rozwoju buggy stanowił przede wszystkim czynnik przyjemności. ?Dzieci ? kwiaty? z epoki Flower-Power chciały mieć przede wszystkim przyjemność z jazdy, a nie emocje towarzyszące rywalizacji. Moc silnika seryjnego Garbusa (34 KM, później nawet 44 KM) większości z nich w pełni wystarczała, aby przebić się przez wydmy. Wzmocnione silniki w buggy były wyjątkami.

Naturalnie trend ten dotarł także do Niemiec. Redakcja czasopisma ?Gute Fahrt?, zainspirowana popularnym amerykańskim Dune Buggy, zleciła w 1969 roku firmie Karmann z Osnabrück wybudowanie prototypu niemieckiego buggy na skróconym podwoziu Garbusa. Od 1971 roku można było kupić tego buggy pod nazwą Karmann GF (skrót od ?Gute Fahrt?). Do 1974 roku Karmann dostarczał zarówno zestawy do budowy jak i kompletne nowe samochody z silnikami Garbusa 1300 i 1500 o mocy 44 KM.

Jednocześnie firmie Autohaus Südhannover z Getyngi udało się otrzymać homologację dla importowanego z USA ?Imp Dune Buggy?. Oba modele można było potem zamawiać w firmie Karmann, w różnych stopniach rozbudowy (w zależności od zdolności rzemieślniczych właściciela) i w różnych kategoriach cenowych – od zwykłego zestawu części, który wymagał wiele wkładu własnego aż po gotowy nowy pojazd. Naturalnie na niemieckim rynku pojawiły się także buggy innych producentów, na przykład belgijskiego specjalisty od tworzyw sztucznych firmy Apal.

Teraz idea buggy przeżywa swój renesans. Podczas targów IAA 2011 we Frankfurcie zadebiutowała seria koncepcyjnych modeli ? New Small Family. Jednym z modeli, który wzbudził największe zainteresowanie był właśnie buggy up!. Współczesne auto nie jest wykonane z GFK jak jego poprzednicy, lecz z bezpiecznej, nowoczesnej i lekkiej stali. Na razie jest to jeszcze model studyjny, ale kto wie: na dającą poczucie zupełnej swobody przyjemność z jazdy będzie z pewnością popyt także w przyszłości.

Volkswagen, mototarget

GD Star Rating
loading…
GD Star Rating
loading…


O Autorze

Piotrek




 
 

 
1

SLK w stylu Ducati

Z okazji pierwszej rocznicy współpracy firm Mercedes-AMG i Ducati, Mercedes zaprezentuje podczas targów Bologna Motor Show wyjątkowy model SLK 55 AMG inspirowany motocyklem Ducati Streetfighter 848. Edycja specjalna to prze...
Dodał: Rafal
 

 
 
4

Chevrolet notuje wzrosty

Chevrolet kontynuuje świetną passę na polskim rynku w roku obchodów stulecia istnienia marki. Od początku roku sprzedanych zostało w Polsce już 6 758 nowych Chevroletów, co oznacza 22% wzrost (1 218 egzemplarzy) w poró...
Dodał: Piotrek
 

 
 
EcoBoost_1

125 KM z litra pojemności!

Prezes firmy Ford, Alan Mulally, uruchomił produkcję nowoczesnego litrowego silnika EcoBoost dla modelu Ford Focus, który będzie się wyróżniał najniższym poziomem emisji CO2. Nowa jednostka z rodziny EcoBoost oferuje o...
Dodał: Piotrek
 

 

 
1

Modele koncepcyjne Hondy na Tokyo Motor Show

Tokyo Motor Show to jedyny światowy salon motoryzacyjny, o którym można powiedzieć, że zachował swoją egzotykę. Japońscy producenci czują się tam u siebie, stąd tak obszerne ekspozycje, nawet w czasach trudnych dla ...
Dodał: Rafal
 

 
 
1

2161 kilometrów Fordem Mondeo… bez tankowania!

Dwóch Norwegów pokonało Fordem Mondeo ECOnetic kombi dystans 2161,5 kilometra na jednym, 70-litrowym zbiorniku paliwa. Knut Wilthil i Henrik Borchgervink wyruszyli z Murmańska w Rosji standardowym Fordem Mondeo z silnikiem ...
Dodał: Rafal