moto-pasja.pl – portal motoryzacyjny – newsy, opinie, testy
Dziel z nami pasje !!!

 
 


Uzywane

18 listopada 2019
 

Hyundai i30 2.0 CRDi – dla Kowalskiego

Zobacz więcej artykułów, które dodał »
Dodał: Piotrek
Tagi: , , , ,
i30 znalazał do dzisiaj ponad 500 tysięcy nabywców

Model i30 w 2007 wprowadził koncern z dalekiej Azji w jeden z najbardziej dochodowych segmentów. Tym samym, Koreańczycy udowodnili, że potrafią nawiązać walkę z najlepszymi. Do dzisiaj sprzedano ponad 500 tysięcy egzemplarzy, a niedawny lifting powinien tylko wzmocnić pozycję na rynku tego udanego pojazdu. Niemniej, zanim to nastąpiło, włodarze marki zlecili zaprojektowanie kompaktu zdolnego do walki chociażby z Fiatem Bravo, czy Renault Megane niemieckiemu oddziałowi. Jednym z efektów ich pracy jest wariant z topowym silnikiem wysokoprężnym pod maską 2.0 CRDi.

Nadwozie

Pod względem stylistyki i30 nie odbiega od europejskiej konkurencji. Podobnie przedstawia się wnętrze, w którym wszystko zaprojektowano z myślą o Europejczyku, a nie o filigranowym Azjacie. Deska rozdzielcza wykonana została, podobnie jak boczki drzwi, z twardego tworzywa. Niezbyt przyjemne plastiki dominują niemal w całym przedziale pasażerskim. Po kilku latach dość intensywnej eksploatacji, zdarzają się egzemplarze, w których niektóre elementy zaczynają wydawać nieprzyjemne piski i zgrzyty.

Wnętrze

Kabina pomieści w komfortowych warunkach nawet czwórkę zagorzałych miłośników fast foodów, lub pięcioro nastolatków. Miejsce na wakacyjne pamiątki gwarantuje 340-litrowy bagażnik i liczne schowki ulokowane w przeróżnych miejscach. Ustawność i regularne kształty, ułatwią spakowanie weekendowego ekwipunku.

Przypadłości

Hyundai i30 jak większość nowości, nie ustrzegł się chorób wieku dziecięcego. Do czasu przeniesienia produkcji do Czech w 2009, i-trzydziestka borykała się ze stukającą przekładnią kierowniczą, głośną pracą zawieszenia oraz defektem czujnika skrętu kół. Pierwszą z nich wywołuje zazwyczaj felerny moduł sterowania. W autach wytwarzanych w Korei sprawę załatwia jego wymiana, natomiast w i30 z Czech wymianie podlega cała kolumna.

Układ jezdny

Stając do walki o klienta na Starym Kontynencie, Koreańczycy zaopatrzyli swój kompakt w układ jezdny nie odbiegający technologicznie od najgroźniejszych rywali. W pełni sprawny zapewnia pewność prowadzenia zbliżoną do niemieckich konkurentów. Niestety, trwa to znacznie krócej niż u nich. Łączniki stabilizatora poddają się średnio po 35 tysiącach kilometrów. W ASO wyceniane są na 120 złotych. Amortyzatory w wielu egzemplarzach zostały wymienione na gwarancji, ponieważ likwidacja wycieków nie wchodziła w grę.

Problemy z lakierem

Jak głosi przysłowie: w każdej legendzie jest ziarno prawdy. Tak i w przypadku stereotypu auta z Korei jest sporo prawdy jeśli chodzi o jakość powłoki lakierniczej. Nawet delikatny odprysk wywołuje korozję. Problem jest znany w Hyundaiu. Na gwarancji wymieniano nawet całe elementy nadwozia. W skrajnych przypadkach ? ponowne lakierowanie należało do normy.

Silnik

W temacie jednostki napędowej, najciekawszą propozycją poza słabowitym 1.6 CRDI pozostaje najmocniejszy Diesel o pojemności dwóch litrów, generujący 140 KM i 305 Nm dostępnych od 2250 obr./min. Pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w 10,3 s i minimalne wychylenie wskazówki prędkościomierza poza granicę 200 km/h. Dodatkowo, rozsądnie gospodaruje zawartością zbiornika paliwa. W mieście zadowala się 7.5 l oleju napędowego, natomiast w trasie bez problemów i jazdy za tirami 5.7 l. Średni wynik oscyluje w granicach 6.5 l na 100 kilometrów.
Topową jednostkę wysokoprężną sprzęgnięto z sześciostopniową przekładnią, której praca zasługuje na słowa uznania. Poszczególne biegi wchodzą bez zająknięcia, natomiast szybką zmianę ułatwia krótki skok lewarka.

Jak każda nowoczesna jednostka zasilana olejem napędowym, tak i motor 2.0 CRDi cierpi na typowe dla nich usterki. Sztandarową bolączką jest czułość układu paliwowego na jakość surowca. Zatankowanie paliwa kiepskiej jakości skutkuje nawet uszkodzeniem wtryskiwaczy. Cena jednego powinna zamknąć się w kwocie 1800 złotych. Znacznie lepiej sprawuje się turbosprężarka. Dobrze traktowana wytrzymuje ponad 200 tysięcy kilometrów. Koszt ewentualnej regeneracji waha się w przedziale 1000-1500 złotych.

Podsumowanie

Pomimo kilku dokuczliwych usterek, i30 okazuje się godnym uwagi pojazdem. W cenie kilkuletniego Golfa, Astry czy innego auta uznanego producenta, otrzymujemy młodszą alternatywę dla klienta nastawionego na kupno samochodu oszczędnego i stosunkowo dynamicznego. Niestety, należy liczyć się z okazjonalnymi, bądź dość częstymi (w zależności od kondycji danego egzemplarza) wizytami w warsztacie, które nie powinny przesadnie opróżniać naszej kieszeni. Na szczęście łatwo trafić na auto z fabryczną gwarancją przedłużoną do pięciu lat.

Maciej Mokwiński
Fot. Piotr Mokwiński

GD Star Rating
loading…
GD Star Rating
loading…


O Autorze

Piotrek




 
 

 
1

Limitowana seria Infiniti FX

Oparta na topowej wersji FX-a, czyli S Premium, seria limitowana Black and White Edition jest kwintesencją wszystkiego, co najlepsze w gamie FX. Dodatkowo wzbogacono ją wyróżniającymi ten samochód elementami wykończenia....
Dodał: Piotrek
 

 
 
konserwatywna stylistyka Focusa zerwała z odważnymi liniami poprzednika

Ford Focus II 1.6 TDCI – kompakt z Kolonii

Ford Focus II 1.6 TDCI – kompakt z Kolonii Pierwsza odsłona Focusa poza spektakularnymi sukcesami na rajdowych oesach w cyklu WRC, zapisała się na łamach historii doskonałą trakcją, a także ciekawą stylistyką. K...
Dodał: Piotrek
 

 
 
Galant wciąż prezentuje się niezwykle atrakcyjnie

Mitsubishi Galant – ostatni Samuraj

Mitsubishi Galant – Ostatni Samuraj Galant VIIIbył ostatnim wcieleniem japońskiej limuzyny,dostępnej na starym kontynencie. Dzięki umiejscowieniu produkcji w ojczyźnie Samurajów, o jakość konstrukcji nie musimy si...
Dodał: Piotrek
 

 

 
11

Peugeot HX1 – transformer

Debiutujący we Frankfurcie model HX1 to pojazd koncepcyjny o niekonwencjonalnej stylistyce nadwozia i wnętrzu, w którym zasiądzie nawet sześć osób.             Auto łączy w sobie wytrzyma...
Dodał: Rafal
 

 
 
1

Rozpoczęcie sprzedaży Volkswagena Beetle w Polsce

Garbus jest jednym z trzech najpopularniejszych samochodów jakie kiedykolwiek powstały, sprzedano już 22,5 mln egzemplarzy. To legenda z najbardziej znanym motoryzacyjnym designem na całej kuli ziemskiej. Dziś do sprzedaż...
Dodał: Rafal