moto-pasja.pl – portal motoryzacyjny – newsy, opinie, testy
Dziel z nami pasje !!!

 
 


Uzywane

24 sierpnia 2019
 

BMW E30 – Kanciasty klasyk

Zobacz więcej artykułów, które dodał »
Dodał: Piotrek
Tagi: , ,
BMW E30 320i
BMW E30

Jeszcze kilka lat temu była mieszana z błotem przez niesłuszne stereotypy. Sytuacja jednak z biegiem lat ulega zmianie, gdyż opinia publiczna przeniosła swe ataki na E36, pozostawiając leciwą trójkę prawdziwym koneserom, adeptom jazdy kontrolowanymi poślizgami oraz młodym ludziom zaczynającym przygodę z czterema kółkami - nie uznającym półśrodków typu Daewoo Tico czy Polonez Caro. Niestety, lata spędzone pod opieką wielbicieli ortalionowej odzieży, odbiły się negatywnie na kondycji większości egzemplarzy, co nie znaczy, że znalezienie zadbanej sztuki wykracza poza ludzkie możliwości. Wystarczy odrobina samozaparcia, by z setek ogłoszeń wyselekcjonować kilka godnych uwagi trójek. Uwierzcie na słowo, że warto. Nawet dwudziestokilkuletnia E-trzydziestka daje mnóstwo radości z prowadzenia bez względu na ilość cylindrów pod maską.
W 1975 BMW zapoczątkowało modelem E21 serię 3. Po siedmiu latach obecności na rynku, włodarze monachijskiego koncernu uruchomili produkcję następcy, wspomnianego E30. Niemcy wyciągnęli stosowne wnioski. Tym razem klient do wyboru miał aż pięć wersji nadwoziowych. Cennik otwierał 2-drzwiowy sedan (potocznie zwany coupe), następnie ofertę uzupełniono o 4-drzwiowego sedana, Cabrio z materiałowym poszyciem, Cabrio Baur oraz Touring - kombi. Mimo 29 lat na światowych drogach, wciąż może się podobać i cieszyć właściciela. Co prawda znacznie odstaje od współczesnych pojazdów zarówno stylistycznie jak i mechanicznie, ale kanciastymi kształtami zjednuje sobie serca milionów fanów motoryzacji na całym świecie. E30 jest czysto mechanicznym samochodem. Nie zaznamy w niej elektronicznych wspomagaczy typu ESP, czy ASR. Jedynie sporadycznie możemy natrafić na wersję z ABS, a co najważniejsze nie ma nadwagi jak obecne konstrukcje.

Wnętrze:

Podczas pierwszych oględzin przedziału pasażerskiego, możemy dojść do wniosku, że gdzieś już to widzieliśmy. Istotnie, podobne rozwiązania stylistyczne odnajdziemy zarówno w piątce E34 jak i siódemce E32. Projekt deski rozdzielczej jest typowy dla BMW po dziś dzień. Wszechobecny minimalizm połączony z wzorową ergonomią, czynią wnętrze przyjaznym, zwłaszcza dla kierowcy. Wrażenie potęguje konsola centralna zwrócona ku prowadzącemu. W pierwszym rzędzie miejsca jest pod dostatkiem Każda persona znajdzie optymalną pozycję za kołem sterowym, a świadczyć o tym może obecność E30 w amerykańskiej ofercie producenta - kraju koneserów fast-foodów. BMW zdążyło nas przyzwyczaić do sportowego charakteru swoich wyrobów. Nie inaczej jest w omawianym modelu. Niestety, przekłada się to na małą przestrzeń na skromnych rozmiarów kanapie. Jedynie osoby średniej postury dobrze wspominać będą wakacyjną podróż we czworo. Wybierając się na oględziny wytypowanej trójki, musimy pamiętać o ponad dwudziestoletniej eksploatacji jaką ma ona za sobą. Niczym szczególnym są przetarte gdzieniegdzie przednie fotele, wytarta kierownica czy drążek zmiany biegów. Są to jedynie stylistyczne drobiazgi, które małymi nakładami usuniemy. Większość E-trzydziestek to przysłowiowe golasy. O lepiej wyposażone wersje znacznie łatwiej w autach po liftingu (w 1987 roku). Trafiają się elektrycznie sterowane szyby, szyberdach, skórzana tapicerka, a czasem też klimatyzacja. Wśród dodatkowych opcji widniały ponadto sportowe fotele z wysuwanym podparciem pod uda oraz pakiety stylistyczne M Technik I i II. Jako że E30 nie posiada zaawansowanych instalacji elektrycznych, z wszelakimi usterkami poradzi sobie każdy elektryk i domorosły mechanik.

Silniki i właściwości jezdne:

BMW tradycyjnie oferowało szeroką gamę jednostek napędowych zdolnych zaspokoić oczekiwania niemal każdego kierowcy. Wszystkie dostępne silniki to rzędowe czwórki lub szóstki. Wśród tych pierwszych wymienić należy gaźnikową 315 i 316 (odpowiednio 75 i 90 KM), bazową jednostkę na początku produkcji ? z biegiem lat zastąpiona została 316i (102 KM). Kolejne czterocylindrowce to 318i, 318is, 320is (włoskie M3) i topowe M3 z silnikiem o pojemności 2,3 l (generowały: 113-115, 136, 195, 200 KM). Najsłabszymi jednostkami o sześciu cylindrach były diesle 2,4D i 2,4TD (o mocach: 86, 115 KM) z uwagi na wiek i zmęczenie jednostki lepiej odpuścić sobie kupno aut z tymi silnikami. Dalej w hierarchii są 320i , 325e (eta i supereta), 323i oraz 325i (moce odpowiednio: 125-129, 122-129, 170-171 KM) dostępny również z napędem na cztery koła. W zależności od wersji i okresu produkcji jednostki współpracowały standardowo z cztero lub pięciobiegowymi przekładniami manualnymi, opcjonalnie z czterobiegowym automatem. Wszystkie agregaty benzynowe oraz wysokoprężne miewają problemy z przegrzewaniem. Winowajcą jest sprzęgło sterujące pracą wiatraka chłodnicy. Z upływem czasu nie działa poprawnie, objawia się to zbyt niskimi obrotami wiatraka. W skrajnych przypadkach prowadzi do przegrzania silnika i rozerwania samej chłodnicy. Jedynym sposobem na uchowanie się przed awarią visco jest jego okresowa kontrola. Po otwarciu maski i ustawieniu kluczyka w pozycji zapłon (silnik wyłączony), próbujemy poruszyć wiatrak. Jeśli silnik jest zimny, wiatrak poruszymy bez oporu. Gdy jest rozgrzany, będzie stawiać opór. Kolejnym elementem jest obserwacja wskaźnika temperatury w czasie jazdy. Jeśli wskazówka faluje, to zwiastun nadchodzącej awarii. Musimy możliwie szybko odstawić auto do fachowego warsztatu. Wcześnie rozpoznany problem gwarantuje niskie koszty naprawy i zdrowy motor. Kolejnym wspólnym rozwiązaniem we wszystkich jednostkach napędowych jest łańcuch rozrządu. Wbrew ogólnym opiniom nie jest wieczny. Po pokonaniu znacznego przebiegu rzędu 300 tysięcy kilometrów, mamy prawie jak w banku wymianę samego łańcucha, ślizgów i napinacza.
Aby sprostać wysokim wymaganiom jakie postawiono przed zawieszeniem, inżynierowie BMW sięgnęli po kolumny McPhersona instalowane przy przedniej osi, oraz układ wielowahaczowy przy tylnej osi. Całość zestrojono dosyć sztywno, dając doskonałą trakcję i pewność prowadzenia. W przeciwieństwie do niektórych producentów, BMW przewidziało możliwość oddzielnej wymiany silentbloków, sworzni i wahaczy w przednim zawieszeniu. Ceny rozpoczynają się od 70 złotych. Komplet markowych podzespołów kupimy już za mniej niż 200 złotych. Z tyłu natomiast najczęściej poddają się tuleje belki pomocniczej, wyceniane na 100-200 złotych. Podobnie wymiana tulei wahaczy nie odbije się dramatycznie na kieszeni - zestaw kupimy za 300 złotych. Jednak palmę pierwszeństwa we wszelakich naprawach powinna mieć poduszka dyferencjału (do 250 złotych). Jej zły stan może doprowadzić do zniszczenia dyfra, a objawia się to huczeniem w czasie jazdy. Niestety naprawy są bardzo drogie, niekiedy przewyższające nawet wartość auta. Wszystko przez dostępność wybranych elementów wyłącznie w ASO. Rozwiązaniem problemu może okazać się kupno używanego podzespołu, ale tu pojawia się jednak kolejna przeszkoda. Bardzo trudno znaleźć dyferencjał o odpowiednim przełożeniu. Dla rządnych sportowych wrażeń z tytułu prowadzenia auta, dostępne są na rynku zestawy zawierające wszystkie elementy elastyczne zawieszenia wykonane z pouliuretanu za około 700 złotych. Skrzynie biegów uchodzą za bezawaryjne, jedynie mogą wystąpić drobne niedomagania w zmęczonych egzemplarzach. Głównie jest to zużyty synchronizator drugiego biegu.

Podsumowanie:

BMW serii 3 typoszeregu E30 dołączyło do zaszczytnego grona youngtimerów, stając się powoli dobrą lokatą kapitału. Należy ją traktować nie tylko jako inwestycję, ale też jako obiekt westchnień i nieprzespanych nocy ogromnej rzeszy zapaleńców, gotowych wybaczyć nieliczne przywary. Na szczególną uwagę zasługują ginące wersje specjalne, będące ciekawą propozycją dla kolekcjonerów. Z drugiej jednak strony, leciwa trójka jest najtańszym sposobem do rozpoczęcia poważnej przygody ze sportem motorowym.
Przykładowe ceny:
Wahacz przedni: 190-450 złotych
Sprzęgło: 600 złotych
Przegub półosi: 100 złotych
Amortyzator przedni: 170-350 złotych

Maciej Mokwiński

[slideshow auto="off" thumbs="on"]

Zdjęcia: Piotr Mokwiński, BMW

GD Star Rating
loading…
GD Star Rating
loading…

BMW E30 – Kanciasty klasyk, 9.0 out of 10 based on 1 rating



O Autorze

Piotrek




 
 

 
1

CITROËN C-ELYSÉE JUŻ ZA CHWILĘ W POLSKICH SALONACH!

CITROËN C-ELYSÉE już za chwilę pojawi się w polskich salonach. Z okazji polskiej premiery model ten będzie dostępny już od 38900 PLN z 5-letnią gwarancją. Klienci będą mogli korzystać także ze specjalnych kredytó...
Dodał: Piotrek
 

 
 
1

Limitowana seria Infiniti FX

Oparta na topowej wersji FX-a, czyli S Premium, seria limitowana Black and White Edition jest kwintesencją wszystkiego, co najlepsze w gamie FX. Dodatkowo wzbogacono ją wyróżniającymi ten samochód elementami wykończenia....
Dodał: Piotrek
 

 
 
BMW 6 Gran Coupe 2

BMW 6 Gran Coupe

  Firma BMW prezentuje model BMW serii 6 Gran Coupé. To trzeci wariant nadwozia BMW serii 6 (po kabriolecie i coupé), a zarazem pierwsze czterodrzwiowe coupé w historii marki. O jego atrakcyjności stanowi atletyczna el...
Dodał: Piotrek
 

 

 
Chevrolet Aveo RS

Chevrolet Aveo RS

Po zaprezentowaniu w Stanach Zjednoczonych modelu Sonic nowej generacji (Aveo w Europie) przyszedł czas na sportową wersję RS, która zadebiutuje podczas styczniowego Detroit Motor Show. Źródłem napędu jest silnik 1.4 My...
Dodał: Piotrek
 

 
 
Audi Q6

Q6 – crossover z pazurem

Koncern z Ingolstadt przygotowuje się do kolejnego ataku na BMW. Ich nowy crossover Q6 będzie bronią wymierzoną w X6. Audi to marka posiadająca bogate doświadczenie w tworzeniu i produkcji samochodów sportowych. Wizja lu...
Dodał: Piotrek