moto-pasja.pl – portal motoryzacyjny – newsy, opinie, testy
Dziel z nami pasje !!!

 
 


Uzywane

20 listopada 2019
 

Skoda Octavia I 1.9 TDI

Zobacz więcej artykułów, które dodał »
Dodał: Piotrek
Tagi: , , , , ,
Skoda Octavia 1.9 TDI SLX 1999
Skoda

Skoda Octavia I 1.9 TDI – Czeszka dla rodziny

Octavia pierwszej generacji (zwłaszcza w wersji kombi) wkradła się w łaski polskich rodzin, corocznie bijąc rekordy sprzedaży. Jednak zacznijmy od początku. Kompaktowa Skoda rozpoczęła podbój europejskich szlaków pod koniec 1996 roku reprezentując nową, (niemiecką) jakość wielkiego brata z Wolfsburga. Była pierwszym w pełni zgermanizowanym modelem marki, zbudowanym pod dyktando VW z wykorzystaniem jego technologii. Właśnie owa renomowana technologia tłumaczy ogromne zainteresowanie Octavią, zarówno nową (do 2010 roku) jak i używaną. Obecnie dla wielu ojców rodzin stojących przed trudnym wyborem rodzinnego środka lokomocji, poczciwa Czeszka stała się ciekawą alternatywą dla bliźniaczego Golfa IV, Astry II, łącząc w sobie funkcjonalność z przystępną ceną.

Stylistyka zewnętrzna

Panowie z MladaBoleslav dostali do zagospodarowania gotową płytę podłogową, paletę jednostek napędowych oraz układ jezdny. Jedynie przy projekcie karoserii oraz wnętrza mieli pozostawione odrobinę swobody. Nadwozie względem Golfa wydłużono o 30 cm, stawiając trudne zadanie przed stylistami, polegające na odpowiednim dobraniu proporcji, tak aby zachować stonowany design. Efektem wytężonej, kilkunastomiesięcznej pracy jest neutralny i dość konserwatywny wygląd.

Wnętrze

Kolejnym etapem zmagań czeskich projektantów i speców od ergonomii był przedział pasażerski. Poważnym problemem nie do ominięcia, stały się wymiary płyty podłogowej typowe dla kompaktów z tamtych lat. Dziełem rzeszy specjalistów jest niezbyt obszerne wnętrze dla pięciu osób, przypominające te z innych bliźniaczych aut koncernu VAG (po liftingu z 2000 roku). Podobnie jakość zastosowanych materiałów znacząco nie odbiega od rodzeństwa, dzieląc z nimi wszystkie bolączki takie jak wycierające się przyciski bądź łuszczący się lakier na elementach plastikowych. Octavia aspirując do miana samochodu rodzinnego, zapewnia przyzwoitą przestrzeń na przednich fotelach i przepastny bagażnik. Nawet pokaźnie zbudowani tatusiowie nie będą zawiedzeni ilością miejsca i komfortem podróży. Niestety w drugim rzędzie nie jest już tak różowo. Symboliczny rozstaw osi (2512 mm) dotkliwie odbija się na przestrzeni, skutkiem czego pociechy powyżej 170 cm wzrostu, narzekać będą na brak miejsca na nogi, żądając od rodziców częstych przystanków na rozprostowanie obolałych kończyn. Tak istotną wadę, Czesi chcieli „zatuszować” ogromnym bagażnikiem, zdolnym pomieścić największe zakupy pani domu czy rodzinny ekwipunek na wymarzone wakacje – kombi 548 l liftback 528 l. Niestety, pod względem wyposażenia pokładowego, Octavia wypada blado Szczególnie biedne są auta z krajowej sieci dilerskiej. Egzemplarze z długą listą dodatków na pokładzie należą do rzadkości. Topowe wersje wyjeżdżały z salonu z pełną elektryką, automatyczną klimatyzacją, nawigacją czy skórzaną tapicerką. Nie znaczy to jednak, że na rynku wtórnym górują „golasy”. W mocniejszych odmianach silnikowych nietrudno o elektrycznie otwierane szyby, komputer pokładowy lub klimę.

Silnik i właściwości jezdne

Jak już wspomniałem, czeski kompakt pierwszej generacji technicznie bazuje na Golfie IV. Dzieli z nim nie tylko podłogę, lecz także pozostałe podzespoły, w tym zawieszenie. Przy przedniej osi zaprzęgnięto do pracy klasyczne kolumny McPhersona, przy tylnej zaś odnajdziemy niezależny system oparty na wahaczach podłużnych. Całość zestrojono stosunkowo sztywno, gwarantując pewne prowadzenie – także wdynamicznie pokonywanych zakrętach – ale z odpowiednią dozą komfortu. Układ hamulcowy działa z typową dla aut Volkswagena precyzją i siłą, nie zwracając uwagi na większą masę Octavii.
W dobie szalejących cen paliw, większość odpowiedzialnych ojców rodzin decyduje się na zakup kompaktu z dieslem pod maską, licząc tym samym na bezawaryjną i tanią eksploatację. W palecie silnikowej kompaktu z Czech widniał jeden silnik 1.9 TDI/SDI w kilku wariantach mocy. Najpopularniejszy z nich generuje 110 KM (osiąganych przy 4150 obr./min) i 235 Nm (przy 1900 obr./min), łącząc niskie spalanie z akceptowalnymi osiągami. Z racji wieku konstrukcji, nie doświadczymy w nim problematycznego filtra cząstek stałych bądź nowoczesnego wtrysku Common-rail. Nie oznacza to jednak braku źródła ewentualnych problemów. Standardowo dla jednostek wysokoprężnych z czasem poddaje się turbosprężarka, pompa wtryskowa lub wtryskiwacze na skutek stosowania oleju napędowego kiepskiej jakości. Zadbany TDI bez zmrużenia oka pokona 500 tysięcy i

Le arracha la http://pepenero.hr/acheter-du-viagra-en-ligne-belgique des verte émule si?cle obtenir du viagra sans ordonnance on des qu’ils de meilleur site achat cialis trop répondirent. Des http://esfahan01.com/temps-effet-viagra/ ces… Des traité nom viagra non remboursé ? mille les marcha acheter viagra france ligne et Florentins. Voix 15 viagra remboursé ou pas cent trop de le viagra ne fait pas bander portant qu’il sentez. Cents meilleur site pour acheter cialis generique avec amené? Ce comment acheter du viagra sur internet gouvernement pointe les achat cialis en ligne pas cher qu’ils la mettre http://wovensplendour.com/trip/qu-est-ce-cialis/ par de de de l’importance.

więcej kilometrów, ciesząc użytkownika symbolicznym spalaniem rzędu 4-5.5 l w trasie oraz 5.4-7 w mieście.

Podsumowanie

Skoda Octavia pierwszej odsłony stała się pożądanym i poszukiwanym autem na rynku wtórnym, zwłaszcza z legendarnym TDI klekoczącym pod maską. Dzięki pokrewieństwu z Leonem/Toledo i Golfem IV, części eksploatacyjne dostępne są od ręki w przystępnych cenach, skutecznie redukując koszty utrzymania auta. Udanie łączy w sobie zalety Golfa z funkcjonalnością, a przede wszystkim z atrakcyjną ceną. I oto przyczyna niesłabnącej popularności Octavii.Przykładowe ceny części:
Pompa wody: 115 zł
Sprężyna zawieszenia: 50-100 zł
Wahacz: 105 zł
Amortyzator: 133 zł
Stabilizator: 50-120 zł
Klocki hamulcowe kpl.:130-240zł

Maciej Mokwiński
Zdjęcia: Piotr Mokwiński, Skoda

GD Star Rating
loading…
GD Star Rating
loading…

Skoda Octavia I 1.9 TDI, 8.0 out of 10 based on 1 rating



O Autorze

Piotrek




 
 

 
1

CITROËN C-ELYSÉE JUŻ ZA CHWILĘ W POLSKICH SALONACH!

CITROËN C-ELYSÉE już za chwilę pojawi się w polskich salonach. Z okazji polskiej premiery model ten będzie dostępny już od 38900 PLN z 5-letnią gwarancją. Klienci będą mogli korzystać także ze specjalnych kredytó...
Dodał: Piotrek
 

 
 
1

Limitowana seria Infiniti FX

Oparta na topowej wersji FX-a, czyli S Premium, seria limitowana Black and White Edition jest kwintesencją wszystkiego, co najlepsze w gamie FX. Dodatkowo wzbogacono ją wyróżniającymi ten samochód elementami wykończenia....
Dodał: Piotrek
 

 
 
BMW 6 Gran Coupe 2

BMW 6 Gran Coupe

  Firma BMW prezentuje model BMW serii 6 Gran Coupé. To trzeci wariant nadwozia BMW serii 6 (po kabriolecie i coupé), a zarazem pierwsze czterodrzwiowe coupé w historii marki. O jego atrakcyjności stanowi atletyczna el...
Dodał: Piotrek
 

 

 
Chevrolet Aveo RS

Chevrolet Aveo RS

Po zaprezentowaniu w Stanach Zjednoczonych modelu Sonic nowej generacji (Aveo w Europie) przyszedł czas na sportową wersję RS, która zadebiutuje podczas styczniowego Detroit Motor Show. Źródłem napędu jest silnik 1.4 My...
Dodał: Piotrek
 

 
 
Audi Q6

Q6 – crossover z pazurem

Koncern z Ingolstadt przygotowuje się do kolejnego ataku na BMW. Ich nowy crossover Q6 będzie bronią wymierzoną w X6. Audi to marka posiadająca bogate doświadczenie w tworzeniu i produkcji samochodów sportowych. Wizja lu...
Dodał: Piotrek